SZC logo

Pápai Szakképzési Centrum

OM kód: 203047 | 8420 Zirc, Alkotmány utca 16.

Intézmény logo

Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium

HírekKözérdekű adatokCLASSROOMKRÉTA

Egyéb foglalkozások

 

Tanulóink igénylik a személyüket érintő kérdésekkel történő intenzív foglalkozást, hiszen érdekük az, hogy segítséget kapjanak az életben történő eligazodáshoz. A tanórán kívüli foglalkozások során az iskola élete színesebbé válik, és a diákok lehetőséget kapnak személyiségük, kreativitásuk, ismereteik, egyéni képességeik fejlesztésére.

Intézményünk minél változatosabb módon szerette volna megközelíteni a segítség jellegét, lehetőségét, ennek érdekében sikerült megszólítani egyéneket, szervezeteket, melyek készségesen közreműködnek a folyamatban. A foglalkozások kiterjednek az iskolával összefüggő gyakorlati tudnivalókra, tanulást támogató foglalkozásokra, a személyiségre ható preventív előadásokra, pszichés és mentálhigiénés tevékenységre, témaorientált foglalkozásokra, továbbá közösségépítésre, közösségi szerepvállalásra és a kulturális és környezeti nevelésre. A megvalósításánál lényeges szempont, hogy programelemek fokozottan segítsék át a tanulókat a pszichoszociális szempontból nehéz életszakaszon, biztosítsák azt, hogy a tanulók eredményesen végezzék el a középfokú tanulmányaikat, ezáltal csökkenteni lehessen a végzettség nélküli iskolaelhagyók arányát.

Gyakorlati tudnivalók ismertetése

Tanévet kezdő diákok részére tájékoztató anyagok segítik az iskola életével összefüggő gyakorlati  tudnivalók elsajátítását. A PPt formátumban bemutatásra kerülő anyagok az alábbi témaköröket érintik: Az iskola története, Az iskola bemutatása, Az iskolai osztályok-oktatók megismertetése, A tanulók jogai, Kötelességei, szabályok be nem tartásának következményei, Igazolatlan hiányzás, Diákigazolványra és érvényesítő matricára vonatkozó szabályok, Ágazati alapvizsga, Duális képzés, Kedvezmények, Ösztöndíj, Támogató lehetőségek.

 

Tanulást támogató foglalkozások – egyéni és kiscsoportos ismeretszerzést segítő órák

Foglalkozások célja a tanulási módszerek bemutatása, a tanulás hatékonyságának növelése és a tantárgyi megsegítés. Tanulásmódszertan vonatkozásában bemutatásra kerül a helyes és hatékony tanulás- technika. A figyelem, memória, gondolkodásfejlesztés és az idővel való gazdálkodás, tanulási környezet kialakítása is része a programelemnek, melynek tanulókkal történő megismertetése az iskola gyógypedagógusának és fejlesztő pedagógusának feladata. A pedagógusok segítő tevékenysége kiterjed a tananyagok elsajátításának folyamatára is a segítséget igénylő tanulókra vonatkozóan.

 

UNICEF-programja: Ébresztő-óra

UNICEF első országos iskolai programja is elérhető a tanulók számára a Zirci Önkormányzati Szolgáltató Központ szervezésében Ébresztő-óra címmel. Az intézmény szociális segítője által interaktív előadáson vehetnek részt a tanulók, mely a gyerekjogokról szól. A program létrehozói úgy vélik, hogy a felelősségvállalás és a tudatos jövőépítés a jogok ismeretéből fakad. A program célja, hogy növelje a gyermekjogok ismertségét az iskolákban, és az gyerekjogok megismertetésével játékosan érzékenyítse a gyermekeket a fejlődő világ, a fenntartható fejlődés és a globalizált világ problémái iránt.  

 

Szociális készség fejlesztése, Érzékenyítés, Indulatkezelés

A Központ által felkínált további foglalkozásokon a témához kapcsolódó-tematikus kisfilmeket láthatnak a tanulók illetve különböző játékokat játszanak a foglalkozást vezető szakember segítségével és beszélgetések történnek a bántalmazás, zaklatás, cyber bullying, közösségszervezés, összetartás, gyermekjogok, alapvető intelligencia, tisztelet, pályaválasztás, szülői minták, gyereknevelés témakörökben. 

 

Droghasználat megelőzése

A 15 alkalomból álló „Szertelenül, vidáman” komplex drogprevenciós iskolai egészségfejlesztési programot a Nemzeti Népegészségügyi Központ szakmai ajánlásával a veszprémi Alkohol-Drogsegély Ambulancia szervezi. Az Alkohol-Drogsegély Ambulancia, a Veszprémi Rendőrkapitányság és a Veszprém Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Főosztályának munkatársai közreműködésével megvalósuló programsorozat kérdőíves felmérésben részesíti a diákokat a projekt elején és végén, annak érdekében, hogy feltárják tudás és attitűd változásukat a droghasználat és szabadidő eltöltési szokásokról. A szakemberek a foglalkozásokat az oktatók jelenléte nélkül interaktívan, probléma alapú tanulás módszerére alapozva vezetik, melyek témaköre többek között a jogi ismeretek, energiaitalok, legális szerek, reklámok, fogyasztói társadalom, AIDS és az egészség. A drogismereti kérdések átbeszélését követően felvilágosítást kapnak a tanulók a droghasználat indítékairól, rendszeres alkalmazásának következményeiről, a kezelőhelyek létezéséről, és szó esik jogokról, illetve kötelezettségekről is. Az interaktív foglalkozás gyakorlatai gondolkodásra, ugyanakkor az érzelmek előtérbe helyezésére késztetik a diákokat. A szakemberek felhívják a diákok figyelmét arra, hogy nem csak a szerhasználat, hanem attól eltérő, lelkileg nyomasztó probléma miatt is bizalommal fordulhatnak a szervezet munkatársaihoz.

Szociális készségek fejlesztése is a tematika része, személyiség és szerhasználat, nemet mondás, stresszkezelés, konfliktuskezelés, értékrend, család, tolerancia, empátia, szolidaritás, együttműködés területeket érintve.

 

Iskolavédőnő preventív tevékenysége

Az iskola védőnője a higiénia témakört érintve ismerteti meg a tanulókkal az egészségre kedvező és káros tényezőket, a betegségmegelőzési módokat, eljárásokat és tudatosítja a tanulókban az egészséges életmód szabályait, normáit, a pozitív beállítódásokat.  Prevenciós előadás, beszélgetés formájában is felhívja a tanulók figyelmét az egészségüket károsító szerek veszélyére vonatkozóan (alkohol, dohányzás, drog, energiaital) egészségtudatos szemléletmódot átadva részükre. Egyéni beszélgetés keretében is fordulhatnak tanácsért a tanulók a védőnőhöz táplálkozás, fogamzásgátlás témakört érintve.

A védőnő Családi életre és kapcsolati kultúrára nevelés (CSÉN) továbbképzési programon történő részvétele által jogosult a családi életre neveléssel összefüggő ismeretanyag átadására is, mely segítséget nyújt a fiataloknak a felelős  párkapcsolatok kialakításához és ismereteket közvetít a családi életben felmerülő konfliktusok  kezeléséről.

 

Pszichológiai megsegítés

A Veszprém Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Zirci Tagintézményének térítésmentes szolgáltatása igényelhető pszichológiai ellátás formájában. Az iskola minden tanulója számára biztosított az érzelmi terheltségük feloldását célzó beszélgetésen való részvétel a teljes tanévre vonatkozóan. A pszichológiai megsegítést igénybe vevő tanulók érzelmi állapotának nyomon követése folyamatos az iskola ifjúságvédelmi felelőse részéről.

A lehetőséget igénybe vevő tanulók családi háttere jellemzően rendezetlen, a nehézségeik fokozottak. Problémájuk esetenként a szülők válásából fakad, az élethelyzet és a válást követően kialakult mozaikcsalád konfliktusokkal terhelt, a tanuló nem tud alkalmazkodni a változáshoz, érzelmi sérülésével nem képes megküzdeni. Szülő családtól távoli munkavállalása, szenvedélybetegségek (jellemzően alkoholizmus), közeli rokon halála is nehezítik a család, ezáltal a gyermek életét, továbbá az iskolába történő beilleszkedés, lehangoltság érzése, pánikroham, párkapcsolati problémák és identitásválság (pályaválasztás-foglalkozás, értékek, intimitás) is része a megoldandó eseteknek. A kezelések a szülő beleegyezésével és első alkalommal a szülő meghallgatásával valósulnak meg.

 

Egyéni és csoportos mentálhigiénés foglalkozás

Segítő beszélgetések azoknak a tanulóknak szolgálnak támaszul, akik krízisben vannak, veszteséget vagy válságot élnek át. A lelki elakadások és negatív élmények kezelése segítő, támogató módszerrel valósul meg, melynek hatására megőrizhetővé válik a mentális egészség és a pozitív erőforrásokra alapozva hozzájárul a tanulók fejlődéséhez és a probléma megoldási technikák elsajátításához. A beszélgetések egyéni formában az intézmény mentálhigiénés közösség-és kapcsolatépítő végzettségű oktatójának vezetésével valósulnak meg.

A mentálhigiénés szakember személyiségfejlesztő, önsegítő, közösségépítő tematikus csoportfoglalkozást is tart a diákok részére a korosztályukat érintő témákban, hozzájárulva ezzel a személyiségük és közösségük formálásához, beilleszkedésük elősegítéséhez.

A Boldogságóra programot 2014-ben a Jobb Veled a Világ Alapítvány indította el azzal a nem titkolt céllal, hogy a pozitív pszichológiai kutatások által is bizonyítottan működő módszereit használva boldogabb, kiegyensúlyozottabb életre nevelje a gyerekeket.

A Boldogságóra a pozitív pszichológia kutatási eredményeire épített élménypedagógiai módszertan, mely mind a tanárok, mind a gyermekek lelki egészségével foglalkozik, sőt a szülők bevonására is lehetőséget nyújt. Segítségével lehetőség nyílik arra, hogy a hagyományos tudásmegosztást és az életben szükséges személyes és szociális kompetenciák fejlesztését összhangba hozzuk. A program a tanév minden hónapjában olyan témát jár körül, mely segíti és támogatja a tanulókat a hétköznapi problémákkal való megküzdésben, és a folyamatos önismereti fejlesztéssel és boldogságérzetet fokozó technikák bemutatásával személyes, lelki egészségüket is tápláló kompetenciáikat fejleszti.  A teljes Boldogságóra program 10 egymásra épülő témából áll, amelyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság különböző összetevőit, feltételeit. A programsorozatot a boldogságórák elméletének és módszertanának elsajátításával összefüggő akkreditált pedagógus továbbképzésen részt vett mentálhigiénés végzettségű oktatója tartja.

 

Társadalmi, közösségi szerepvállalás

Kollektív lelki egészségvédelmet szolgálja a zirci Szent Bernát Idősek otthonával történő kapcsolatfelvétel is, ahol kölcsönös, kétoldalú, egymásra ható tapasztalat részesei az együttműködésben közreműködő szereplők.  Az otthon alapfeladata az idősek gondozása, ahol a gondozás valamennyi elemét (fizikai, egészségügyi, mentális gondozás, foglalkoztatás) együtt alkalmazzák. Az intézmény biztosítja a konfliktushelyzetek kialakulása, megelőzése érdekében az egyéni, csoportos megbeszélést, továbbá a szabadidő kulturált eltöltésének lehetőségét is.

Az iskolai tanulók csatlakozni tudnak az otthon tervezett szabadidős programjaihoz azáltal, hogy személyes jelenléttel segítik az előrehaladott korú személyek részvételét vagy illetőleg a maguk által összeállított műsorral szereznek örömet a lakóknak.     Az idősek mentális hanyatlásának lassításában is közreműködnek a diákok, hiszen a szellemi frissesség megőrzésére, mentális jóllétük biztosítására, érzelmi biztonságuk támogatására nagy szüksége van az otthonban élőknek. A gondozottakkal történő beszélgetés során az idős emberek felidézhetik a régi emlékeiket, a fiatalságuk életeseményeit, melynek megosztása a fiatalok számára példaértékű lehet, és felkeltheti bennük a tisztelet, szeretet érzését. Felolvasással, közös játékkal is színesítik a lakók életét, pótolva mindezzel a hozzátartozók hiányát. Az otthonban tartózkodás személyiségükben is érinti a tanulókat, mely által önismeretük gazdagodik, problémamegoldásuk, konfliktuskezelésük, szociális képességük is fejlesztésre kerül, szűkebb és tágabb környezetükre pozitív hatást gyakorol.

 

Kortárssegítő csoport

Kortárssegítő csoport alakítása az iskolában a lelki egészségvédelem, a pszichés jóllét és a közösségi szellem kialakulását segítő program, melynek célja az, hogy a tanulók aktivitást vállalnak az iskola barátságos légkörének alakításában, a tanévet kezdő tanulók számára segítséget nyújtanak az iskolai életben való eligazodáshoz, beszélgetnek kortársaikkal, programokat szerveznek számukra, segítik számukra felismerni azokat a helyzeteket, amikor felnőtt segítségét kell kérni.

 

Kulturális lehetőségek

A zirci MTM Bakonyi Természettudományi Múzeuma, Reguly Antal Múzeum és Népi Kézműves Alkotóház és a Veszprémi Petőfi Színház kulturális szolgáltatásaival biztosítja a társadalom tagjainak művelődését, szolgálja a formális és nem formális oktatás céljait és a szabadidő hasznos eltöltésének lehetőségével segíti az egész életen át tartó tanulás folyamatát. Az intézmények programjai a műveltségi szint emelését, a természettudományos ismeretek bővítését, a természeti értékek megismerését, környezettudatos magatartás kialakítását célozzák, mely a személyiségére, érzésvilágra, tanulmányi eredményére is pozitív hatást gyakorol és kedvezően befolyásolhatja a tanulók motivációját, továbbtanulási szándékait is. Alapvető, hogy a diákok részesei legyenek egy az oktatási helytől független, attól eltérő jellegű lehetőségeket kínáló szervezetek programjainak is, melyek alaptevékenysége összeegyeztethető az iskola értékrendjével.

Intézményünk biztosítja a színházi előadások, és a múzeumok programjain (kiállításmegnyitók, előadások, diákok számára kiírt pályázatok (pl. fotópályázat), konferenciáin való tanulói részvételt. A rendezvények egyszerre teremtenek lehetőséget az ismeretszerzésre és a feltöltődésre, kihangsúlyozva a társadalomhoz és a természethez való viszony alapvető szerepét, továbbá az egészséges egyén és környezet jelentőségét.

 

A foglalkozások hozzájárulnak ahhoz, hogy az iskolai jelenlét, a tanítás-tanulás minél nagyobb élményt jelentsen a folyamatban részt vevők számára.  A tanulók jövőjét befolyásolja az intézményben eltöltött évek eredményessége, ezért fontos, hogy a diákok iskolához, tanuláshoz kapcsolódó negatív benyomását felváltsa egy kiegyensúlyozott hozzáállás, és jóllétük alapul szolgáljon a tanulási teljesítményük növekedéséhez és motivációjukhoz. A programban részt vevő személyek, intézmények közös érdeke az iskolai nevelés, oktatás kiemelt feladatának teljesítése. Megjelenik a folyamatban a szakemberek küldetése, személyes indíttatása, segítőkészsége, mely hozzájárul az oktatás hatékonyságához és az oktatással összefüggő stressz kezeléséhez. A támogató közösség együttműködése megteremti annak lehetőségét, hogy a tanulók tanulmányi eredményüket tekintve elismerésben részesüljenek, önbizalmuk erősödjön, sikeresen beilleszkedjenek az osztályukba, társaikkal, tanáraikkal való kapcsolataik jól működők legyenek.  Meghatározó az is, hogy stresszkezelésükre vonatkozóan megtalálják annak megfelelő formáját, hiszen  életkorukból adódóan a középiskolás korú tanulók kevésbé rendelkeznek még a lelki probléma-megoldási stratégiára vonatkozóan tudással vagy tapasztalattal. 

 

Lényeges, hogy az iskolai teljesítmény, vagy az érzelmi nehézségek következtében felmerülő nyugtalanság, aggodalom mielőbb felismerésre és megelőzésre kerüljön. A negatív érzelmi hatások és a feloldatlanság maradandó mentális problémát okozhat, mivel befolyásolja az önértékelést, a tanuláshoz fűződő viszonyulást, emiatt többek között az élethosszig tartó tanulás esélyétől, és a képességei, készségei kibontakoztatásától fosztja meg a személyt. Meghatározó, hogy az iskolai diákjai a tanulmányaikat követően egészséges énképpel, megfelelő önbizalommal lépjenek ki az iskola kapuján, és tudásuk, készségeik birtokában legyenek képesek megkezdeni önálló életüket a munka világában.


Partnereink

SZC logo

Pápai Szakképzési Centrum


Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium

8420 Zirc, Alkotmány utca 16.

Telefon: +36 (88) 595-010

E-mail: iskola@rszi-zirc.hu

OM azonosító: 203047


2024Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium